Hiszpańskie słońce w LO2 czyli wizyta nauczycieli w ramach ERASMUS KA1

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
30 stycznia 2022

Projekty realizowane w ramach akcji KA1 „Mobilność kadry edukacji szkolnej” mają na celu poprawę jakości pracy placówki oświatowej osiąganą przez udział jej pracowników w mobilnościach zagranicznych, w trakcie których podnoszą oni własne kompetencje zawodowe. Dzięki temu właśnie programowi – realizowanemu przez szkołę w Hiszpanii, II Liceum Ogólnokształcące im. Cz. Miłosza w Jaworznie mogło przez tydzień gościć dwie nauczycielki ze szkoły średniej IES CAYETANO SEMPERE w Elche. 

Débora Lerma Cantero i Mª de los Ángeles Martínez Alonso zostały powitane w poniedziałek w szkole wesołym „Buenos días”  przez grupę uczniów ubranych w kolory hiszpańskiej flagi.

W ramach „job shadowing” (czyli obserwacji pracy pokrewnej placówki i nauczycieli tego samego przedmiotu w celu zaczerpnięcia pomysłów realizowanych w tym miejscu i wdrożenia ich do swojej pracy), który był głównym celem ich wizyty, panie Maria i Debora uczestniczyły w różnych zajęciach na terenie II LO. Na stronie swojej macierzystej szkoły napisały:

„W tym tygodniu odbywamy praktykę zawodową w szkole średniej w tym mieście (Jaworznie). Uczymy się wiele o systemie edukacji w tym kraju (Polsce), o organizacji szkoły (II LO), a jednocześnie uczęszczamy na zajęcia z różnych dziedzin.” Swoje wrażenia z pobytu zamieściły na blogu Akcji KA1, realizowanej przez ich szkołę: https://ka1iescayetanosempere.wordpress.com/ . Po powitaniu i przedstawieniu charakteru placówki przez dyrektora szkoły Witolda Ochmana, hiszpańskie nauczycielki zostały wprowadzone w pracę szkoły, uczestnicząc w spotkaniu Samorządu Uczniowskiego prowadzonego pod kierownictwem Katarzyny Dorynek – nauczyciela geografii i opiekunem SU. 

 

Nauczycielki hiszpańskie przede wszystkim obserwowały lekcje języka angielskiego prowadzone przez  wszystkie cztery nauczycielki II LO: I. Górnik-Miśkiewicz, K. Prokop, I. Przybycień i A. Plawecką:

 

Ostatni kwadrans lekcji w poszczególnych klasach przeznaczony był na prezentację hiszpańskiej szkoły oraz sesję pytań i odpowiedzi w języku angielskim. Spotkania w klasach były szansą na prawdziwą komunikację i, choć uczniowie czują niedosyt z powodu niewielkiej ilości czasu, pokazały korzyści płynące z rzetelnej znajomości języka obcego. Panie były też zainteresowane sposobami radzenia sobie z problemami wychowawczymi i psychologicznymi. Dlatego podczas spotkania z pedagogiem szkolnym M. Paluch i prowadzonych przez nią zajęć w klasie maturalnej, mogły zgłębić ten temat.  Spotkanie z pedagogiem i doradcą zawodowym miało na celu zapoznanie nauczycieli z Hiszpanii ze sposobem rozwiązywania konfliktów w szkole i zasad radzenia sobie z niską frekwencją. Po porównaniu działań realizowanych w II LO w Jaworznie  i IES CAYETANO SEMPERE w Elche. Sposoby na rozwiązywanie podobnych problemów nieco się różnią z uwagi na inne działania systemowe w naszych placówkach. Uzyskane informacje pozwoliły na refleksję i zmianę podejścia w niektórych trudnych sytuacjach. Jestem ogromnie wdzięczna z możliwość konfrontacji tak różnych sobie kulturowo szkół i działań w nich realizowanych. 

 

Po kontakcie z nauczycielami z Hiszpanii utwierdziłam się w przekonaniu, że do szkół przychodzą nowoczesne dzieci, które potrzebują nowoczesnych nauczycieli. Koleżanki z innego kraju pokazały mi, że nieustanne rozwijanie się i podnoszenie swoich kompetencji stawia nauczyciela jako partnera w relacji z uczniem. I tego doświadczyłam słuchając informacji o ich pracy, - podsumowała Magdalena Paluch, pedagog i doradca zawodowy II LO.

Jak II LO zapobiega problemom, wyciąga wnioski i planuje pracę wychowawczą zobaczyły nasze gościnie nie tylko podczas spotkania profilaktycznego dla maturzystów z pedagogiem szkolnym, ale również podczas godziny wychowawczej w klasie 3BP prowadzonej przez wychowawcę Macieja Czerwińskiego.

 

Maria i Debora odwiedziły bibliotekę szkolną. Wymiana polsko-hiszpańskich doświadczeń czytelniczych przebiegła w bardzo miłej atmosferze nad, jakże by inaczej, kartami map z książki Mizielińskich. 

 

Zdziwiło mnie, że w Hiszpanii nie ma etatu bibliotekarza, a bibliotekę obsługują nauczyciele w swoich wolnych godzinach. Bywa czasem tak, że biblioteka nie jest dostępna dla uczniów nawet cały dzień. Była to wyjątkowa okazja do porozmawiania o obu kukulturach i charakterystycznych dla nich elementach, co niezwykle doceniam jako kulturoznawca. Jestem wdzięczna, że mogłam się trochę ogrzać w hiszpańskim słońcu, które wniosły ze sobą nasze przesympatyczne gościnie -  mówi B. Marzec, bibliotekarz II LO.

Wszyscy uczniowie II LO uczą się języka angielskiego na poziomie rozszerzonym, dlatego poruszanie się pań po szkole i uczestnictwo w proponowanych zajęciach było dla nich zupełnie bezproblemowe. 

Kolejnych etapem wizyty było zwiedzenie zapleczy pracowni: biologicznej, fizycznej i chemicznej. Nauczyciel fizyki – Jacek Piątek, wielki entuzjasta doświadczeń fizycznych, zaprezentował prowadzony podczas lekcji online eksperymenty.

 

A nauczycielka biologii i chemii Olga Kania, oprowadziła panie po pracowniach i zapleczach, które wykorzystuje do swojej codziennej pracy.

 

Po intensywnym programie pobytu przyszedł czas na pożegnanie, podpisanie dokumentów mobilności Erasmusa i zapewnienie o kontynuacji współpracy w przyszłości.

Mamy nadzieję, że to dopiero początek naszej wspólnej przygody, która będzie kontynuowana poprzez eTwinning, czy spotkania online. Może i dla naszej szkoły przystąpienie do programu Erasmus w przyszłości będzie możliwe, gdy budżet miasta na to pozwoli. 

 

AP

Strona internetowa naszej partnerskiej szkoły:

https://mestreacasa.gva.es/web/iescayetanosempere/

Blog akcji Erasmusa KA1 w Hiszpanii:

https://ka1iescayetanosempere.wordpress.com/ 

Szkolny fanpage Facebooka  IES CAYETANO SEMPERE w Elche:

https://www.facebook.com/iescayetanosempere  

 

 

Galeria

  • Powiększ zdjęcie 1

    1

  • Powiększ zdjęcie 2

    2

  • Powiększ zdjęcie 3

    3

  • Powiększ zdjęcie 4

    4

  • Powiększ zdjęcie 5

    5

  • Powiększ zdjęcie 6

    6

  • Powiększ zdjęcie 7

    7

  • Powiększ zdjęcie 8

    8

  • Powiększ zdjęcie 9

    9

  • Powiększ zdjęcie 10

    10

  • Powiększ zdjęcie 11

    11

  • Powiększ zdjęcie 12

    12